Bel ons: +31 (0)6 348 55 915 volg ons:

Home » Portfolio » Succesvolle marketingcampagne winterschilder

Succesvolle marketingcampagne winterschilder

Van de Velde Schilderwerken uit Bergambacht is sinds 1853 een hecht familiebedrijf. Met zo’n 60 schilders in dienst ligt er iedere winter weer de uitdaging: hoe hou ik alle schilders goed aan het werk en mijn marge op peil?

Aanpak

Een succesvolle marketing campagne ontstaat niet zomaar. Wij toetsen de behoefte, rekenen de doelstellingen door en betrekken het personeel om draagvlak te creëren. In een korte brainstorm bepaalden we samen de outlines van de campagne:

> Wat is of zijn de doelstelling(en)?
> Op welke doelgroepen wil je je richten en kunnen we zo specifiek mogelijk benoemen?
> Zijn er specifieke regio’s waarop je je wilt richten?
> Hoe groot is jullie (email) klantenbestand en kun je deze opsplitsen naar de benoemde doelgroepen?
> Wat is de campagneperiode?
> Zijn er subdoel(en) te benoemen?
> Wat wordt de propositie?

Winterschilder Van de Velde schilder

Eén van de online advertenties. Klik erop en je komt op de Van de Velde-site.

Spelen met woorden

Tijdens de korte brainstorm kwamen drie dingen duidelijk naar voren.
1) Mensen uit Bergambacht zijn harde werkers,
2) Van de Velde Schilderwerken bezit een hoge mate van ‘company pride’ en
3) zij doen meer dan alleen de buitenboel opknappen.

In het creatieve proces ontstond het idee om de 15% korting als vroegboekkorting te benoemen, omdat er een positieve associatie is met vakantie.

De plaats Bergambacht heeft het mooie, oerhollandse woord ‘ambacht’ in zich, wat schilderen nog steeds is: een ambachtelijk vak. Het is een eerlijk vak, waarbij echte mensen bij jou thuis over de vloer komen. Vertrouwen is daarbij groot goed. Daarom wilden we het personeel zelf de hoofdrol laten spelen in hun marketingcampagne. Daarnaast hebben we de verschillende disciplines (behangen, houtrotreparaties, binnen en buiten schilderen) apart benoemd. Zo positioneren we de diensten Van de Velde meteen tijdens deze campagneperiode. Een mooie win-win-situatie.

het resultaat?

De campagne heeft een waanzinnig resultaat opgeleverd. Meer dan we als doel hadden gesteld. De doelstelling was het verbeteren van de marge met 25%: van -45% naar -20%. Onze inzet heeft een overscore geleverd met een margeverbetering van maar liefst 33,8%.

“In de winter verliezen we wat we in de zomer verdiend hebben. Dat willen we omdraaien, maar weten niet hoe.”

In aanloop naar dit succes hebben we het commerciële proces goed doorgesproken. Daaruit kwam naar voren dat in de onderhandelingsfase te vaak en te snel werd toegegeven op de uurprijs, en daarmee direct de marge. Met als reden om het personeel maar aan het werk te houden. Om deze campagne een succes te laten worden was onze eis de commerciële mensen van Van de Velde beter uit de onderhandeling zouden komen.

Met minder verkochte schilderuren heeft de campagne geresulteerd in
> bijna een verdubbeling van de gemiddelde uurprijs t.o.v. 2015
> 33,8% margeverbetering (8,8% meer dan de doelstelling);
> een resultaatverbetering (omzet min kosten inhuur derden) van €34.650

Wanneer je dit resultaat afzet tegen de investering die is gedaan om deze marketingcampagne op te zetten en uit te voeren, dan heeft zich dit dubbel uitbetaald. Op meerdere fronten hebben we de commerciële slagkracht van Van de Velde sterk verbeterd.

  • Actie pagina (landingspage) van de marketing campagne

  • Facebook pagina voorzien van campagne header, waarbij er via de actiebutton geboekt kan worden.

  • Personeel van Van de Velde is gefotografeerd en geportretteerd om de boodschap persoonlijk te maken.

  • Personeel van Van de Velde is gefotografeerd om de disciplines te benoemen.

  • Een kick-off van de campagne met het personeel is sleutel tot succes van de campagne.

Wij rekenen de campagne altijd eerst door

Op basis van de kerngetallen (doelstelling, omvang database, omvang regio’s, propositie) berekenen we altijd eerst of de gestelde doelen ook wel echt reëel zijn. Het kan voorkomen dat je bijvoorbeeld rekent op 5% / 25 nettoconversie, maar als in de regio slechts 100 VvE’s zijn in plaats van 500, dan haal je sowieso het gestelde doel niet.

Na het doorrekenen van de doelstellingen kunnen we bepalen welke middelen we moeten inzetten om het bereik zo groot mogelijk te maken. In dit geval is gekozen om gericht te adverteren op Facebook en de online nieuwsverspreiders van de benoemde regio’s.

Betrokken personeel is sleutel tot succes

Vrijdagochtend 13 november hebben we al het personeel om 07.00 uur laten verzamelen op het kantoor van Van de Velde. Om hen te betrekken hebben we een korte kick-off gehouden door uitleg te geven over de campagne en welke bijdrage zij als schilders kunnen leveren aan het succes. En om het feestje compleet te maken hebben we als verrassing witte fleece-mutsen laten bedrukken met de tekst: IK BEN EEN BERGAMBACHTSE WINTERSCHILDER. Klik op de link en je ziet dat het letterlijk gedragen wordt.

TAGS:

Samenwerkende partijen:

  • Fotografie:
  • Vormgeving:
Copyright © Ministry of Marketing. Alle rechten voorbehouden.