Bel ons: +31 (0)6 348 55 915 volg ons:

Home » Portfolio » Marketingstrategie aanscherpen voor een kasteel

Marketingstrategie aanscherpen voor een kasteel

Kasteel de Haar draait al jaren goed. Gebaseerd op een marketingstrategie uit 2010 is jaarlijks stabiele groei gerealiseerd, in zowel bezoekersaantallen als omzet. Maar stilstand is achteruitgang; het team besloot dat een herijking van de marketingstrategie op zijn plaats was.
Ons vroegen ze: wat kunnen we nog beter doen?

Verbeter analyse

Kasteel de Haar is het grootste en meest luxueuze kasteel van Nederland. De organisatie schrijft al sinds 2013 jaarlijks zwarte cijfers en doet dit zonder subsidie. Het is elk weekend druk, maar omdat het percentage herhaalbezoek laag ligt in de museumsector  is het belangrijk om voldoende nieuwe bezoekers te trekken. Uitgangspunten waren daarom: “Hoe kunnen we de naamsbekendheid van Kasteel de Haar in Nederland verder vergroten?” en “Hoe zorgen we dat we ook doordeweeks de bezoekersaantallen uitbouwen?”

In de Verbeter Analyse hebben we de volgende hoofdlijnen bepaald, die we vervolgens tegen onze 10 P’s van de Marketingmix hebben gehouden:

+ de samenstelling en de mate van innovatie binnen en buiten de gevoerde product-marktcombinaties (PMC’s);
+ de cross-, deep- en up-sell potentie en mogelijkheden tot differentiatie en diversificatie binnen het productaanbod;
+ de huidige en gewenste samenstelling van de klantportfolio;
+ de wijze waarop commerciële processen worden ondersteund;
+ de prijsstrategie die wordt toegepast;
+ het proces of de route waar via klanten product(en) of dienst(en) kunnen afnemen;
+ de mensen, partners en stakeholders waarmee gestelde doelen kunnen worden behaald;
+ bestaande documentatie (marketingstrategie, customer journey onderzoek, Museana Benchmark e.a.).

Tekst gaat verder onder foto.

  • Marketingstrategie aanscherpen voor Kasteel de Haar

HET RESULTAAT

Bij Kasteel de Haar blijkt er al veel goed te gaan, dankzij een goed team dat prettig samenwerkt, resultaatgericht is en veel zelf kan. De behoefte ligt vooral in marketingadvies dat hen helpt om verder te bouwen aan de marketingactiviteiten en richting geeft aan het mediabudget. Onze aanbevelingen raken daardoor onder anderen:

+ Het aanspreken van enkele specifieke nieuwe doelgroepen;
+ Verdere prijsdifferentiatie met oog op doelgroepen en moment van bezoek;
+ Integrale betrokkenheid van de marketingafdeling;
+ Een uitbreiding van de marketingafdeling;
+ Het benaderen van enkele stakeholders voor partnerschappen;
+ Een specifieke brandingstrategie om de naamsbekendheid van Kasteel de Haar te vergroten;
+ Uitbouwen van de digitale strategie met oog op SEO, SEA en affiliates.

De gezamenlijke sessies hebben direct gezorgd voor concrete ideeën. Door in de aangescherpte marketingstrategie vervolgens onderscheid te maken tussen quick-wins en lange termijn verbeteringen kan het team meteen aan de slag. De nieuwe strategie biedt zo een solide basis waarop het team de komende jaren hun marketingactiviteiten kan bouwen.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jullie organisatie?Neem contact op

TAGS:

  • Analyse
  • Marketingadvies
  • Strategie

Samenwerkende partijen:

  • Opdrachtgever:
Copyright © Ministry of Marketing. Alle rechten voorbehouden.