Bel ons: +31 (0)6 348 55 915 volg ons:

Home » Portfolio » Klantcase: Marketingadvies aan een internationaal bedrijf

Klantcase: Marketingadvies aan een internationaal bedrijf

De marketingadvies vraag: “Wij zijn marktleider en zien groeikansen in Zuidoost-Azië, Oost Europa en Latijns-Amerika. Daar willen we met 10% groeien. Hoe kunnen we dit gestructureerd aanpakken en de afdeling Marketingcommunicatie een centrale rol hierin geven?”

Ons advies

Allereerst hebben we onderzocht of 10% groei in deze markten een reële doelstelling was. Deze uitkomsten hebben we ter onderbouwing van ons marketingadvies gebruikt om samen met de directie het businessplan verder uit te werken. Wij hebben vooral marketingorganisatorische en communicatieve input hebben geleverd. Organisatorisch door de afdeling M&C een belangrijke, leidende rol te geven en het op functie en competentieniveau te herinrichten. Communicatief door de missie, visie, kernwaarden, commerciële boodschap en pay-off te herontwikkelen. Na goedkeuring van het plan door de RvC hebben we stappen gezet met het/de

+ herinrichten van de afdeling M&C;
+ benoemen van een nieuwe stafafdeling binnen de organisatie: Business Development;
+ inzet van een interim Manager M&C;
+ laten aanpassen van de identiteit;
+ afnemen van interviews met verschillende kandidaten in een tweede of derde sollicitatieronde;
+ bijdragen aan de verandering van de mind-set onder alle medewerkers;
+ laten afnemen van een internationaal klanttevredenheidsonderzoek. Met de uitkomsten ervan wordt de strategie jaarlijks verder aangescherpt.

Het resultaat

In één jaar tijd zijn belangrijke stappen gezet die ten goede komen van commercialiteit, cultuur en duidelijkheid. Stap-voor-stap wordt deze organisatie in de juiste richting gezet, met (vanuit ons vakgebied geredeneerd) een online platform en marketing automation als ultieme einddoel voor de bedrijfsdoelstellingen op de lange termijn.

Lees ook:

+ “Er zijn drie business units die ieder voor zich prima draaien, maar op marketingniveau werken ze moeizaam samen. Hoe kunnen we dit patroon doorbreken?”

+ “In onze communicatie met de doelmarkt ontbreekt structuur, richting en creativiteit. Hoe creëren we dit zo dat de vier wijken in ons stadsdeel consistenter gaan communiceren?”

+ “Onze doelmarkt verschuift van de publieke naar de private sector. Bovendien willen we eerder aan tafel komen. Hoe organiseren we dat?”

TAGS:

Samenwerkende partijen:

  • Nvt:
Copyright © Ministry of Marketing. Alle rechten voorbehouden.