Bel ons: +31 (0)30 410 0700 volg ons:

Home » Portfolio » Employer branding campagne Lok Techniek

Employer branding campagne Lok Techniek

In de technische installatiebranche leeft een groot personeelstekort. Hoe kan familiebedrijf Lok Techniek uit Bodegraven desondanks toch de gewenste uitbreiding van het team voor elkaar krijgen?

VRAaggestuurde MARKT

Lok Techniek is een totaalinstallateur en voorziet in cv-, elektra- en loodgieterswerkzaamheden. De organisatie is gevestigd in Bodegraven en doet het goed. Er is werk genoeg en ruimte voor uitbreiding van het team. Maar net in andere branches (zoals de bouw en software en applicatie ontwikkeling) is er sprake van een vragersmarkt. Een vacature uitzetten en de beste inzendingen uitnodigen (aanbiedersmarkt) is er niet meer bij. De aanwas van nieuwe vakmensen is in de technische installatiebranche is daarvoor simpelweg te laag. Meerdere inspanningen leverden dan ook geen sollicitanten op.

In een vraaggestuurde markt is het de truc om een voorkeurspositie te creëren in het hoofd van potentiële medewerkers én hun beïnvloeders. Oftewel door te zorgen dat ze jou leuker vinden dan de rest. De vraag ‘wat maakt werken voor Lok Techniek leuker dan werken voor een andere installateur?’ staat daarbij centraal. Wij hebben geadviseerd om een Employer Branding campagne te voeren die dit overbrengt.

aantrekkelijk werkgeverschap

Allereerst is het van belang om Lok Techniek op de juiste manier in de werkgeversmarkt te zetten. Gebaseerd op onderzoek van Randstad (2016) weten we dat een prettige werksfeer het belangrijkst is wanneer mensen een nieuwe werkgever zoeken, gevolgd door salaris en werknemers-benefits. Verder interessant in de top 10 zijn ‘betekenisvol werk’, ‘financiële gezondheid’, ‘flexibele werktijden’, ‘kwaliteit van het product’ ‘creativiteit en samenwerking’ en ‘opleidingsmogelijkheden’. Ook ‘carrièremogelijkheden’ staat in de top 10 maar daalt de afgelopen jaren in mate van belangrijkheid.

We hebben gezamenlijk met Lok Techniek uitgezocht wat hen een aantrekkelijke werkgever maakt op deze gebieden. Zo weten we welke kwaliteiten we naar voren moeten laten komen om Lok Techniek het beste voor de dag te laten komen bij technische vakmensen. Vanzelfsprekend is sluit de boodschap aan bij de werkelijkheid, want anders is er risico op onvrede in het huidige team en kunnen kandidaten zich bedrogen voelen. Voor Lok Techniek spelen we zodoende in op het gevoel van een leuke werksfeer dankzij een hecht en jong team, veel ruimte voor inspraak, grappen en meedenken, opleidingsmogelijkheden en inzet voor een beter klimaat. Maar om deze kwaliteiten onder de aandacht te brengen bij de doelgroep moet eerst de aandacht getrokken worden.

  • Beplakte zuil voor het pand van Lok Techniek

  • Raambestickering vanwege de zichtlocatie van het pand

MEER SPANNING IN JE LEVEN?

De campagne ‘Meer spanning in je leven?’ is gericht op zowel ervaren vakmensen als scholieren die opgeleid willen worden tot installateur of elektromonteur. De verveelde loodgieter speelt in op gevoelens van onvrede bij de huidige werkgever, door bijvoorbeeld te weinig uitdaging of werksfeer. De scholier richt zich op leerlingen die liever iets met hun handen zouden doen dan studeren met boeken.

De campagne is opgebouwd met marketingmiddelen als social media adverteren, belettering van de gevel en vier auto’s uit het wagenpark, posters en flyers. Het levert veel leuke reacties op en heeft inmiddels voor de eerste sollicitanten gezorgd. Maar versterking is nog altijd welkom.

De uitslag van de NPS heeft ervoor gezorgd dat wij marktgerichte veranderingen konden doorvoeren. En het heeft onze marketingcommunicatiestrategie een boost gegeven.

Roelof Lok

Algemeen directeur Lok Techniek

Samenwerkende partijen:

  • Vormgeving:
  • Belettering:
  • Drukwerk:
Copyright © Ministry of Marketing. Alle rechten voorbehouden.