Bel ons: +31 (0)6 348 55 915 volg ons:

Home » Portfolio » Unica: Salesstrategie op basis van e-mailmarketing

Unica: Salesstrategie op basis van e-mailmarketing

De wens van Unica Bodegraven is om een specifieke stad tot Unica-gebied te kunnen noemen. Eén van de hoofddoelen is het vergroten van naamsbekendheid van Unica binnen de doelmarkt.

Ondanks de laagconjunctuur van 2008 tot 2015 heeft Unica Bodegraven nauwelijks last gehad van een dalende trend. Juist op dat moment kozen ze ervoor om met ons te zoeken naar een gerichte salesstrategie.

Om hun salesbehoefte lokaal te boosten en hun naamsbekendheid te vergroten is een tweetraps-strategie uitgedacht, waarvan de eerste concrete resultaten zichtbaar worden. Samen met het MT en de centrale organisatie van Unica hebben we een salesstrategie, aangejaagd door e-mailmarketing ontwikkeld die intensief wordt ingezet en gemonitord. Vanwege vertrouwelijke redenen kunnen we niet teveel in detail treden, maar kunnen we wel al verklappen dat eerste successen zijn behaald.

E-mailing ter ondersteuning commerciële activiteiten Unica Bodegraven
Om een specifieke stad tot Unica-gebied te kunnen noemen is een tweetraps-strategie uitgedacht, waarvan de eerste concrete resultaten zichtbaar worden. Eén van de hoofddoelen is het vergroten van naamsbekendheid van Unica binnen de doelmarkt. Om dat te realiseren hebben we vorig jaar een nulmeting op spontane en geholpen naamsbekendheid gehouden. Met de e-mailings benaderen we ca. 200 bedrijven, waarvan het openingspercentage gemiddeld rond de 30% ligt, wat aanzienlijk hoger ligt dan de branche-benchmark van 19,5%.

De e-mailings vergemakkelijken het ‘zeer koude’ bellen door Unica zelf. Het is een kapstok om het gesprek aan te gaan. Zo heeft een woningbouwvereniging in de doelmarkt aangegeven de mail goed te vinden: “Interessant, kort maar krachtig en helder”.

De aanpak levert concreet resultaat
Het is nog een iets te vroeg stadium om duidelijke conclusies over het behaalde resultaat te trekken, maar wat we wel weten is dat er meerdere concrete vervolgafspraken uit deze campagne komen. Zo staan er vanwege lopende onderhoudscontracten 7 concrete terugbel afspraken.

Een ander voorbeeld is een zorginstelling, dat problemen heeft met het beheersen van klimaat in het gebouw. Unica gaat hier op bezoek. Er zijn eerder ook al twee concrete afspraken gemaakt en is één bezoek in de doelmarkt. Wilt u ook een doordacht plan om gericht marktaandeel te veroveren?

 

TAGS:

  • e-mail
  • e-mailmarketing
  • sales
  • Strategie

Samenwerkende partijen:

  • Vormgeving:
Copyright © Ministry of Marketing. Alle rechten voorbehouden.