Bel ons: +31 (0)6 348 55 915 volg ons:

Home » Portfolio » De kracht van een duidelijke boodschap

De kracht van een duidelijke boodschap

Bestemmingsplanbezwaar is een online juridisch adviesplatform, gespecialiseerd in ruimtelijke ordening. Enkele jaren na oprichting bleef het aantal opdrachten achter, ondanks veel bezoekers op de website. Het kantoor wist dat er iets moest gebeuren maar de vraag was wat dat precies zou moeten zijn.

UITDAGING: In 5 jaar groeien TOT het go-to platform voor alle vragen rond bestemmingsplannen.

In 2016 bestond Bestemmingsplanbezwaar al enkele jaren maar zette de gewenste groei nog niet echt door. Bij achterblijvend succes kan er natuurlijk meteen vol in de communicatiemiddelen gedoken worden, bijvoorbeeld door het opzetten van campagnes met e-mailing, social media of direct mail. Maar als er geen solide basis ligt kunnen dit soort marketinguitingen veel kosten, zonder dat ze het gewenste resultaat opleveren. Met ons verbeterplan hebben we daarom gekeken naar waar de grootste kansen lagen en wat er verbeterd moest worden om die te kunnen pakken.

Conversieprobleem

De route naar een bouwvergunning is ingewikkeld en stroef, maar met een goed plan en heldere presentatie verloopt het vergunningtraject sneller en is de kans op succes groter. Bestemmingsplanbezwaar voegt juridisch specialisme toe aan dit traject en naar deze dienst is zeker vraag. Uit ons onderzoek blijkt dat de website al zo’n 4.000 bezoekers per maand trok, dus daar kon het niet aan liggen. Sterker nog; het geeft aan dat de onderwerpen waarover geschreven wordt relevant zijn.

bpb-voor

De vorige website van Bestemmingsplanbezwaar

Binnen de website was het voor de bezoeker niet snel duidelijk naar de toegevoegde waarde die Bestemmingsplanbezwaar nou precies biedt. Het was wel terug te vinden, maar verstopt in zoveel tekst dat de meeste bezoekers daar de tijd niet voor nemen. Ook speelde mee dat er verkeerde verwachtingen over de diensten ontstonden bij bezoekers. Er werd niet duidelijk gecommuniceerd over kosten, waardoor geïnteresseerden dit pas laat in de gaten kregen. Dit schept verkeerde verwachtingen en zorgt daarop voor teleurstelling en afhaken.

DE EERSTE RESULTATEN

Samen met de opdrachtgever hebben we vervolgens besloten om de het aanbod anders in de markt te zetten. De voormalige quickscans zijn veranderd naar vier (en later drie) overzichtelijke adviespakketten die de gehele dienstverlening omvatten. In plaats van grote hoeveelheden tekst met alle mogelijke informatie over de dienstverlening wordt er nu kort maar krachtig gecommuniceerd, ondersteund met video. Minstens zo belangrijk is dat er daarnaast wordt geredeneerd vanuit de vragen die leven onder de doelgroepen, in plaats van een aanbod gerelateerde boodschap. En de websitebezoeker weet waar hij of zij aan toe is, omdat nu direct duidelijk is wat er tegen welke kosten aangeboden wordt.

bpb-na

De vernieuwde website van bestemmingsplanbezwaar

In de eerste maanden van 2016 werden gemiddeld vier opdrachten per maand uitgevoerd. Na de lancering van de herziene website en het vernieuwde dienstenpakket werden er in oktober al zestien zaken behandeld.

CONTINUE OPTIMALISATIE

De afgelopen jaren zijn we blijven samenwerken met Bestemmingsplanbezwaar. De website trekt inmiddels (eerste kwartaal van 2019) 12.000 unieke bezoekers per maand. De omzet is ondertussen in zowel 2017 als 2018 verdubbeld. Dit is te danken aan de groei in opdrachten, maar ook een betere prijsstrategie. We hebben proposities ontwikkeld voor specifieke doelgroepen, met aan de ene kant pandeigenaren die eenmalig iets willen met hun eigen pand of perceel en aan de andere kant planontwikkelaars; terugkerende klanten zoals projectontwikkelaars, aannemers en architecten.

Nieuwe merknaam en positionering

In 2021 treedt de Omgevingswet in werking. Deze wet vervangt de huidige wetgeving rond ruimtelijke ordening en omgevingsrecht, waardoor ook het bestemmingsplan zal verdwijnen en de naam Bestemmingsplanbezwaar achterhaald is. Daarnaast zorgt het woord ‘bezwaar’ in de naam voor een negatieve insteek, terwijl de toegevoegde waarde van het kantoor juist draait om het mogelijk maken van ingewikkelde bouwplannen. Om deze redenen gaat in oktober 2019 het merk Bestemmingsplanbezwaar veranderen in Jurable, specialisten in omgevingsrecht.

Jurable Bestemmingsplanbezwaar merknaam

TAGS:

  • bestemmingsplanbezwaar
  • positionering
  • propositie

Samenwerkende partijen:

  • Vormgeving:
  • Web:
  • Cartoons:
Copyright © Ministry of Marketing. Alle rechten voorbehouden.