Bel ons: +31 (0)6 348 55 915 volg ons:

Home » Opinie » Startup marketingplan: 10 tips om succes te behalen

Startup marketingplan: 10 tips om succes te behalen

Heb je ooit overwogen om een nieuw, nog niet bestaand initiatief te starten? Of ben je al actief met een startup? Tip 1: Maak in de ontwikkelfase een startup marketingplan. Je bouwt er direct je naamsbekendheid mee op. En dat is handig voor als je in de startup en scale-up-fase komt.

Een startup klinkt als een sexy, hitech-achtig initiatief, maar de varianten waarbij wij betrokken waren en zijn komen niet altijd uit die hoek. Sinds de oprichting van Ministry of Marketing (2011) helpen we startups in meer en mindere mate met het organiseren en uitvoeren van hun startup marketingplan. Het betreffen startups in sectoren als automotive, bouw, het onderwijs, de retail, de financiële en zakelijke dienstverlening. Daardoor hebben we waardevolle kennis en ervaringen opgedaan die we graag met je delen.

Mocht je met de gedachten spelen om een onderneming te starten, lees dan vooral onze ervaringen. Je kunt er mee voorkomen dat je in dezelfde valkuilen stapt als jouw voorgangers.

Vroeg starten met een startup Marketingplan is dé succesfactor

Wat ons meerdere keren is opgevallen is dat er heel veel tijd wordt besteed aan het ontwikkelen van het product, het afstemmen van afspraken en de wijze van samenwerken. Met de kennis van het product of de dienst zit het altijd wel goed, maar binnen startups wordt marketing vaak (te) laat of zelfs niet opgepakt. En dat is – blijkt uit onze ervaring – een doodzonde voor de onderneming. Letterlijk. Want je hebt namelijk een sterk verhaal nodig dat de benodigde stakeholders over de streep trekt. Betrek daarom in de seeding-fase van jouw startup altijd een goed marketingbureau. Eén die meedenkt in het proces, en niet na het proces.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Startup marketing tijd is geld


Dit zijn de 9 grootste startup killers

1. Werk niet gehaast.

Tijd is inderdaad geld, maar daarnaast is haastige spoed zelden goed. Wil je een succesvol concept uitwerken dan kost dat tijd. Neem die ook. Wij hebben gezien dat, omwille van het terugverdienen, men te gehaast de markt wil betreden. Dit is een echte killer.

2. Zorg voor ownership

Vooral bij grotere – bestaande uit meerdere belanghebbenden – samengestelde startups, is het belang om de startup te laten slagen voor de één groter dan voor de ander. Op zich zijn dit soort verhoudingen niet erg, mits dit binnen bij de stakeholders onderling duidelijk is. Als er geen duidelijke kartrekker opstaat, benoem dan iemand die deze functie op zich neemt. Iemand die het mandaat krijgt om te beslissen. Wanneer je geen kartrekker hebt is de startup gedoemd te mislukken.

3. creëer voldoende budget voor je startup marketingplan.

Wij hebben meegemaakt dat er per fase opnieuw wordt onderhandeld over nieuw benodigd budget. Iedere keer dit onderhandelingsproces doorlopen kost veel energie, leidt af van de businessfocus en remt de voortgang van een startup onnodig af. Wees bij het budgetteren niet zuinig. Marketing en andere zaken bij een startup kosten tijd dus geld. Alles voor een dubbeltje proberen te regelen werkt niet en frustreert eveneens de ontwikkeling van de startup.

4. laat geld verdienen ondergeschikt zijn aan continuïteit in het proces.

In navolging op het vorige punt zijn het vooral de ‘wel/niet en hoeveel geld’-gesprekken die de continuïteit van het proces verstoren. En kom regelmatig bij elkaar om de voortgang te bespreken. Een startup succesvol opzetten is een langdurig proces, waarbij geld verdienen in eerste instantie als ondergeschikt doel zou moeten staan.

5. Vind partners met de juiste competenties, kennis en ervaring.

Iedere ondernemer of onderneming is zo succesvol als de partners die het om zich heen verzameld. Dat geldt natuurlijk ook voor een startup. Vooralsnog hebben wij geen negatieve ervaringen hiermee, maar het is zeker de moeite waard om vanuit een goed, betrouwbaar netwerk de juiste mensen aan te trekken voor jouw startup.

6. stel heldere taken en Verdeel ze.

Er is natuurlijk de kartrekker, maar het is goed om verantwoording neer te leggen bij individuen. Dan kunnen personen ook kritisch worden aangesproken op de voortgang.

7. Zet het netwerk in van je investeerders

Angels en stille vennoten investeren niet voor niets in jouw startup. Ze geloven er echt in! Maak gebruik van hun kennis, kunde en vooral hun netwerk. Als zij in staat zijn jouw product of dienst binnen hun netwerk goed onder de aandacht te brengen, dan kan dat als een olievlek werken. Langzaam, maar zeker, vergroot je je netwerk, zonder dat jij er iets voor hoeft te doen.

8. Betrek de interne organisaties van de partners bij het concept.

Dit geldt natuurlijk niet voor stille vennoten of investeerders. De partijen die actief participeren in een startup die om samenwerken draait moeten ook het mandaat regelen vanuit hun eigen gelederen, of anders zorgen dat het ingekocht wordt. Zonder personeel er bij te betrekken werkt een samenwerking onvoldoende.

9. Beschouw uw startup als een proces, niet als doel.

Het woord proces is in voorgaande punten al een aantal keer genoemd. Het ontwikkelen van een startup marketingplan is ook een proces dat je helpt om bij aanvang al een sterk merk te creëren.

Neem contact op

Bronnen

Copyright © Ministry of Marketing. Alle rechten voorbehouden.