Bel ons: +31 (0)6 348 55 915 volg ons:

Home » Opinie » Red Bull geeft marketing vleugels

Red Bull geeft marketing vleugels

Regelmatig krijgen wij de vraag “WAT VINDEN JULLIE EEN GOEDE MARKETINGCAMPAGNE?”

Daar hoeven we niet lang over na te denken. Absolute nummer één is Red Bull. De manier waarop zij hun merk in de markt zetten is fenomenaal. Zij hebben met hun campagnes marketing voorgoed veranderd.

Coca Cola marketing
Coca Cola corporate site

Coca Cola

Eén van de oudste merken ter wereld dankt het succes aan haar marketingstrategie. Velen weten het natuurlijk: De rode kleding van de kerstman is door Coca Cola bedacht en volledig geaccepteerd in onze maatschappij. Coca Cola snapte destijds maar al te goed dat sfeer en beleving rondom een merk van essentieel belang is voor het imago. Meer recente voorbeelden zijn natuurlijk de campagnes van Coca Cola (2013 Share a coke, 2011-2014 Reasons to believe), en ook Axe Men, alle biermerken, Nespresso, RTL7 en 8, etc.

Coca Cola Light marketing
Coca Cola Light site

Coca Cola Zero marketing
Coca Cola Zero site

Storytelling is ‘out’

Afgelopen jaren was de trend vooral ‘storytelling’. Zoals het marketeers betaamt natuurlijk weer een lastig woord voor iets simpels: Storytelling is de vorm waarin mensen van nature met elkaar communiceren. Corporate storytelling is daarom een krachtig communicatiemiddel om je visie uit te dragen. Waarom zou je je visie middels storytelling willen uitdragen, terwijl wij mensen zéér gevoelig zijn voor beleving en voor wat anderen van een product of merk vinden? Het zijn toch echt de consumenten die een merk maken of breken. Coca Cola speelt daar briljant op in en voegt ook ‘gamification’ aan hun campagnes toe.

Brand Experience Marketing is ‘in’

Bij marketing draait het – en gaat meer dan ooit tevoren draaien – om beleving. Consumenten willen worden geëntertaind, op hun wenken bediend worden en vooral in iets geloven wat niet persé waar hoeft te zijn. Auw! Dat laatste zijn wij erg vies van en willen we van wegblijven. Het is ook niet nodig. Wij vinden dat je rondom ieder product of dienst zo’n beleving kunt neerzetten waarin geen onwaarheden worden verteld.

De Game Changer: Red Bull marketing

Red Bull geeft je vleugels? ‘Vleugels’ is natuurlijk een beeldspraak voor energie en dat spreekt de jongerendoelgroep tot de verbeelding. Red Bull laadt ondertussen al jaren het merk door stoere evenementen te organiseren als Red Bull Crashed Ice, de Red Bull Air Race, met een BMX over de gracht in Framed Reactions en natuurlijk als hoogtepunt Baumgartner die vanuit de dampkring naar aarde sprong. Het mooie van deze manier van campagnevoering is dat het beeld veel gedeeld wordt en een hoge mate van viraliteit heeft. Red Bull heeft marketing vleugels gegeven.

Red Bull marketing
Red Bull corporate site

Het draait dus uiteindelijk om jouw merk. Wie wil je zijn, waar wil je voor staan en wat wil je uitstralen? Wat is je belofte? En belangrijker nog; hoe wil je dat mensen over jou gaan praten? Een sterk merk leidt tot een korter zoek- en aankoopproces (merkoverweging en merkvoorkeur). De prijsperceptie, de herhalingsaankopen en het percentage afhakers (retentie) worden door een sterk merk beïnvloed. En een sterk merk draagt bij aan medewerkerstevredenheid (company pride). Get the picture?

Copyright © Ministry of Marketing. Alle rechten voorbehouden.