Bel ons: +31 (0)30 410 0700 volg ons:

Home » Opinie » Het team als het ultieme middel voor succes

Het team als het ultieme middel voor succes

“Als mensen zelf zien dat het de moeite waard is, dan willen ze wel.”

Iedereen kent ze wel; collega’s die blijven vasthouden aan vaste routines, terwijl alles om jullie heen blijft veranderen en je de inzet en loyaliteit van je mensen keihard nodig hebt. Om de boel in beweging te krijgen, om te zorgen dat je relevant bent en blijft voor je klanten. Om te zorgen dat je plezier hebt omdat je weet waar je het voor doet samen. Herkenbaar?

Dinsdag 3 juli organiseerde Ministry of Marketing voor haar ambassadeurs The Ambassadors Meeting met als onderwerp ‘Van tegenwerkers naar medewerkers – Het team als het ultieme middel voor succes.‘ In een korte en interactieve sessie namen we onze ambassadeurs mee in een herkenbare case uit onze eigen praktijk. Met als centrale vraag: ‘Hoe bouw je díe solide basis waarbij iedereen begrijpt wat van hen verwacht wordt en hoe zij kunnen bijdragen aan het succes van jouw bedrijf?’

Vaak is onze inzet de inzet van verandering. Verandering van waardeproposities die vragen om verandering van de lastigste factor van allemaal; de mens. Ministry of Marketing helpt ondernemers en directies bij het realiseren van hun gedroomde ambities. We helpen hen bij het creëren van zo’n solide basis en zorgen dat de onderscheidende aspecten van het bedrijf worden vertaald naar onderscheidende waardeproposities.

Diversiteit aan deelnemers

De deelnemers aan deze eerste Ambassadors Meeting waren een mix van senior projectmanagers, adviseurs, bestuurders en directeuren.
Verandering van personeel Ministry of Marketing

Tijdens de meeting werd enthousiast gespard over interne botsingen bij de verandering van een systeemgerichte naar een servicegerichte organisatie. Of in welke fase men dan ook nu zit. De vertellers Richard Vermeer (algemeen directeur ict-bedrijf Aster), Bianca Doeve (directeur recruiting en outplacementbureau M10) en Marieke Hendrix (business designer Ministry of Marketing) voedden het open gesprek over hoe perceptie, waarneming en veronderstelling in de weg kunnen zitten en hoe deze zich laten sturen, zodat er ruimte komt voor nieuwe oplossingen en nieuw gedrag.

Interessante invalshoeken

Dit keer eens geen exacte wetenschap, maar wetenschap vanuit de praktische ervaringen. De diversiteit van de aanwezigen gaf veel verschillende invalshoeken. Uiteraard kwamen zaken als goed luisteren, vertrouwen geven en weerstand zichtbaar en bespreekbaar maken naar voren. De leerervaring van de deelnemers bleek een andere. De crux in het meekrijgen van je team bij verandering zit in maken van kleine stappen zodat verandering dragelijk wordt. Daarbij is het herkennen en verzamelen van sleutelfiguren een belangrijke factor. Dat betekent niet dat je alleen de positieve aanpakkers moet verzamelen. Ook negatief gestemden en zij die niets zeggen kun je beter wel betrekken. Zij vertegenwoordigen meestal de meerderheid. Want als mensen zelf gaan zien dat het de moeite waard is, dan doen ze vanzelf mee en voelt het niet als verandering.

Copyright © Ministry of Marketing. Alle rechten voorbehouden.