Bel ons: +31 (0)6 348 55 915 volg ons:

Voor bedrijven en organisaties die willen weten wat goed gaat en wat ze kunnen verbeteren.

De SWOT Analyse

De SWOT Analyse is een beproefde methode om een goed beeld te krijgen van waar je staat als organisatie. We brengen in kaart welke zaken er goed gaan en waaraan gewerkt moet worden. Je krijgt inzicht in waaraan er binnen de organisatie moet worden gewerkt om in te kunnen spelen op kansen in de markt.

De SWOT Analyse (of sterkte-zwakteanalyse) is een van de analyses die wij uitvoeren binnen onze Verbeter Analyse. Het biedt de ideale fundering in aanloop naar het ontwikkelen van een marketingstrategie. De SWOT Analyse dwingt ons gezamenlijk om te kijken naar de interne organisatie en welke sterke, maar zeker ook zwakke punten er te constateren zijn. Tegelijkertijd kijken we naar de externe situatie en bepalen we kansen en risico’s in de markt. Je krijgt daarnaast een goed beeld van relevante trends en ontwikkelingen in de markt.

Samen kijken we door een marketingbril naar de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Wanneer de situatie erom vraagt gebruiken we modellen zoals het vijfkrachtenmodel van Porter, het 7S model van McKinsey of het DESTEP-model. Ook behoren verdiepende interviews met medewerkers tot de mogelijkheden. We kijken samen in ieder geval naar:

1.  Interne analyse (sterktes en zwaktes):
a. marketingmix;
b. organisatie analyse;
c. positionering en profilering
d. producten en diensten.
2. Externe analyse (kansen en bedreigingen):
a. concurrentenanalyse;
b. doelgroepsanalyse (Customer Journey);
c. trends en ontwikkelingen in de markt.

In een confrontatiematrix zetten we de interne en externe elementen tegenover elkaar. Hieruit volgen gerichte strategische opties, die als basis dienen voor de marketingstrategie.
Neem contact op

Misschien ben je meer op zoek naar onze
Verbeter Analyse
+ Concurrentie Analyse

  • Wat zo fijn is, is dat ze op strategisch niveau goed meedenken en tegelijkertijd creatieve invulling geven aan onze vraag.

    Patrick Brunn

    Directeur Unica Bodegraven

Copyright © Ministry of Marketing. Alle rechten voorbehouden.