Bel ons: +31 (0)6 348 55 915 volg ons:

Home » Hoe kom je uit de marketing gap? » Concurrentie Analyse new

Voor ondernemers die een sterkere marktpositie willen dan hun directe en indirecte concurrenten.

De concurrentie Analyse

Wil je weten waar jullie staan ten opzichte van jullie directe en indirecte concurrenten? En wil je ze goed in kaart hebben? Wij doen grondig onderzoek op o.a. marktaandeel, productaanbod, markten, trends en ontwikkelingen in jullie doelmarkt. En vertellen je de strategische opties om concurrentievoordeel te creëren.

concurrentie Analyse als vertrekpunt voor strategie

Concurrenten worden vaak als bedreiging gezien. Is dat terecht? Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven die succesvoller worden doordat ze meeliften op het succes van de ander. Maar hoe weet je nu of een concurrent nuttig of bedreigend is? Wij houden gericht onderzoek onder jullie klanten, prospects en concurrenten als basis van de strategie.

Dankzij de uitkomsten van onze Concurrentie Analyse weet je wie écht een bedreiging vormen en wie niet, zodat je daar ook op in kunt spelen. Ook kunnen we beter bepalen hoe jouw bedrijf zich kan onderscheiden. Omdat je jouw bedrijf of product/dienst alleen op onderscheidende wijze kunt profileren als je ook weet hoe de markt en de concurrenten zich bewegen. De conclusies en aanbevelingen worden uitgewerkt tot strategische opties die kunnen gaan over bijvoorbeeld productaanbod, positionering en prijszetting.

in de concurrentieanalyse kijken wij onder anderen naar:

+ het assortimentsaanbod
+ hun onderscheidend vermogen
+ de wijze van positioneren en profileren
+ is er duidelijke doelgroepssegmentatie
+ welke prijsstrategie hanteren ze
+ maken ze gebruik van productdifferentiatie
+ hun (actieve) online presence
+ financiële check*

* We onderzoeken of concurrenten financieel gezond zijn, op basis van gegevens van Graydon en/of de KvK.

Verschillende mate van verdieping

Een concurrentie analyse kun je uitvoeren in verschillende mate van verdieping. Niet alle informatie is relevant, afhankelijk van waar jullie de concurrentieanalyse voor in willen zetten. Is het een onderdeel van een externe analyse? Dan kun je met kort en bondig desk research waardevolle conclusies trekken. Wil je munitie genereren voor je salesteam? Dan is diepgaander desk of zelfs field research waardevol.

Periodiek monitoren

Sommige markten zijn meer aan verandering onderhevig dan anderen. Na een eerste nulmeting kunnen we het concurrentie onderzoek halfjaarlijks of jaarlijks updaten of opnieuw uit voeren, zodat jullie een goed beeld krijgen van welke bewegingen de concurrentie maakt en op welke snelheid dat gebeurt.

Overwegen jullie een concurrentie analyse uit te voeren? We bespreken graag de mogelijkheden.Neem contact op
Misschien bent u meer opzoek naar
+ Website & Content Analyse
+ Verbeterplan

In theorie

Copyright © Ministry of Marketing. Alle rechten voorbehouden.