Bel ons: +31 (0)30 410 0700 volg ons:

Home » Marketingadvies en Organisatie » B2B Customer Journey

Voor ondernemers die willen weten waardoor klanten komen en gaan.

De B2B Customer Journey

Hoe komen nieuwe klanten bij je ‘binnen’, wat zoeken zij en vinden zij bij jullie? In de B2B Customer Journey laten wij je zien waar nieuwe klanten op aanhaken of waar bestaande klanten dreigen af te haken. Wij brengen de wensen, kanalen en contactmomenten die zij hebben in kaart. We visualiseren en toetsen ze. Jij krijgt inzichten en een implementatieplan voor het beter inrichten van de klantreis.

Met de B2B Customer Journey brengen we in kaart wat de weg is die jouw prospects afleggen naar de beslissing van een aankoop. Het is een eenvoudige methode waarin contactmomenten en processen vanuit de klant worden ervaren, gevisualiseerd en verbeterd. De ‘reis’ die de klant maakt om van een dienst gebruik (te gaan) maken is hierin leidend.

B2B Customer Journey Touchpoints Ministry of Marketing

Op basis van emoties

De mens is niet rationeel. In eerste instantie word vanuit emotie besloten, ratio volgt pas daarna. De B2B Customer Journey gaat zowel over de kanaalkeuze als over het moment waarop de inhoudelijke boodschap gepast is en de klant helpt bij het maken van keuzes. Door de inzichten van de B2B Customer Journey worden dienstverlening en productaanbod aangepast. Zodat ze beter aansluiten op de behoefte van jouw prospects en klanten.

De uitkomsten kunnen tot verrassende inzichten leiden, die soms met een relatief kleine investering tot een grote verbetering van de klantervaring kunnen leiden. Een kleine aanpassing om negatieve emotie om te buigen naar een positieve ervaring.

Vertalen naar content kalender

Het inspelen op de klantreis is de essentie van Inbound Marketing. Door het in kaart brengen van Buyer Persona’s kan de content kalender worden opgesteld om doelgroepen op de juiste momenten te voorzien van passende en gewenste content. Content die zo goed mogelijk aansluit bij de fase van de prospect/klant in een aankoopproces.

Hoe werkt de B2B customer Journey?

1. We stellen eerst jullie waargenomen probleem vast en wat je met de B2B Customer Journey zou willen bereiken;
2. We benoemen de Buyer Persona waarop je je wilt richten;
3. In een vooronderzoek kijken we naar online reviews, referenties en andere onderzoeken ter onderbouwing van de invulling van de B2B Customer Journey.
4. We houden een sessie met verschillende betrokkenen binnen jouw organisatie;
5. We houden gericht Customer Journey onderzoek onder de meest recente nieuwe klanten;
6. We verwerken de uitkomsten tot een praktisch uit te voeren plan, zoals een contentkalender of een service blueprint, en delen de inzichten met je team;
7. We zorgen dat de verkregen inzichten worden verwerkt in jullie strategie, of ontwikkelen de nieuwe strategie.

Neem contact op

Copyright © Ministry of Marketing. Alle rechten voorbehouden.