Bel ons: +31 (0)6 348 55 915 volg ons:

Home » Hoe kom je uit de marketing gap?

Hoe kom je uit de marketing gap?

Als je wilt weten hoe je uit een marketing gap komt, moet je eerst begrijpen hoe je er in bent geraakt. Een marketing gap ontstaat wanneer er onvoldoende aandacht is voor bijvoorbeeld promotionele activiteiten, of voor onderscheidende proposities. Maar ook wanneer de commerciële processen onvoldoende zijn ingericht, of je huidige klantportefeuille of business partners niet passen bij het ambitieniveau.

Wat is de marketing gap?

Bij veel organisaties zien wij dat marketing en communicatie verkeerd worden begrepen en ingezet. Het gevolg is dat er wordt geïnvesteerd in hap-snap-marketingactiviteiten die niets bijdragen aan het versterken van je marktpositie. Daardoor is er een groot verschil tussen droom en realiteit: de marketing gap. Organisaties die hun marketing strategisch inrichten hebben hier weinig last van. En zijn dus succesvoller.


Eigen, bewezen aanpak: Marketing Operating Model

Om te groeien heb je vruchtbare omstandigheden nodig. Daarvoor hebben we een bewezen, eigen aanpak ontwikkeld: het Marketing Operating Model. Aan de hand van dit model dagen we jouw interne organisatie uit en ontwikkelen we een startup of scale-up blueprint voor je commerciële strategie. Door intern gerichte vragen te stellen, ontdekken we waar het aan ontbreekt, en wat er voor nodig is om een sterke organisatie neer te zetten. De uitkomsten van deze interne assessment combineren we met de uitkomsten van extern onderzoek. Samen vormen ze de basis voor een sterk onderscheidende positionering.

We weten hoe je je marketing wel op de juiste manier strategisch inricht. Dat doen we op zo’n manier, die bijdraagt aan het waarmaken van jullie ambities. Dit organiseren wij in 3 stappen:

1. Reality Check

We starten met een assessment van je interne (commerciële) organisatie aan de hand van ons 12 P-marketingmodel. Dit dwingt je om je organisatie kritisch en integraal te bekijken. Daarna analyseren we de belangrijkste externe factoren. Vervolgens krijg je een handig en overzichtelijk dashboard, waarmee we per marketing-P inzicht geven in je huidige situatie, en wat je kunt doen om dit te verbeteren. Zo krijg je een duidelijk beeld van de sterke kanten van je organisatie en aan welke zaken jullie moeten werken.

2. Strategy leap

Op basis van de uitkomsten van ons onderzoek, ontwikkelen we een startup of scale-up blueprint van je ideale commerciële organisatie. Daarin laten we je zien welke stappen je moet zetten om je commerciële strategie succesvol te maken. We werken aan je merk door de proposities, merkwaarden, het verhaal en de pay-off aan te scherpen. En als het nodig is herontwerpen we je marketingorganisatie. 

Vervolgens ontwikkelen we een marktbewerkingsstrategie, inclusief een begroting voor de uitvoering. In de marktbewerkingsstrategie zit een overzichtelijke roadmap, waarin we concrete must-win-battles en KPI’s vaststellen. Dat geeft overzicht in te maken stappen en keuzes, zodat je met een goed gevoel de gekozen richting kunt vasthouden. En uitzicht krijgt op wat je kunt bereiken.

3. Execution power

Om de nieuwe richting over te brengen bij je klanten en stakeholders realiseren we creatieve concepten die je doelgroep aanspreken. We ontwikkelen een marketingplan en de contentkalender, inclusief een begroting voor de uitvoering.

Samen voeren we de plannen uit en werken we aan jullie succes. We meten en verbeteren de voortgang van de marketing- en commerciële plannen continu. En met onze ervaren (interim) marketingspecialisten heb je altijd een professional paraat om ruggespraak mee te houden. Net zoals je dat als ondernemer ook doet met bijvoorbeeld een vaste arbeidsrechtsadvocaat of je accountant.

Welk resultaat kun je verwachten?

+ Een solide basis voor alle commerciële en marketingactiviteiten binnen je bedrijf;
+ Duidelijke rol- en taakverdeling binnen jouw organisatie;
+ Bewustzijn, focus en draagkracht binnen je team;
+ Tools, workshops en confrontaties voor het stimuleren en activeren van resultaatgericht gedrag;
+ Een overzichtelijk dashboard met roadmap en planning.

Wil je meer weten over onze aanpak, of ben je benieuwd naar hoe we jouw marketingoperatie kunnen helpen verbeteren?
Neem contact op

  • Wat zo fijn is, is dat ze op strategisch niveau goed meedenken en tegelijkertijd creatieve invulling geven aan onze vraag.

    Patrick Brunn

    Directeur Unica Bodegraven

In theorie

Copyright © Ministry of Marketing. Alle rechten voorbehouden.