Marketingstrategie Kasteel de Haar Utrecht

Marketingstrategie Kasteel de Haar Utrecht - Ministry of Marketing

Kasteel de Haar draait al jaren goed. Gebaseerd op een marketingstrategie uit 2010 is jaarlijks stabiele groei gerealiseerd, in zowel bezoekersaantallen als omzet. Maar stilstand is achteruitgang; het team besloot dat een herijking van de marketingstrategie op zijn plaats was. Ons vroegen ze: wat kunnen we nog beter doen?

De vraag

Kasteel de Haar is het grootste en meest luxueuze kasteel van Nederland. De organisatie schrijft al sinds 2013 jaarlijks zwarte cijfers en doet dit zonder subsidie. Het is elk weekend druk, maar omdat het percentage herhaalbezoek laag ligt in de museumsector is het belangrijk om voldoende nieuwe bezoekers te trekken. Uitgangspunten bij het aanscherpen van de marketingstrategie waren daarom: “Hoe kunnen we de naamsbekendheid van Kasteel de Haar in Nederland verder vergroten?” en “Hoe zorgen we dat we ook doordeweeks de bezoekersaantallen uitbouwen?”

Ons advies

Om zo efficiënt mogelijk op in te haken op de concrete vragen vanuit Kasteel de Haar analyseerden we de wijze waarop marketing is georganiseerd en op welke slimme punten er kan worden verbeterd. Gezamenlijk hebben we de volgende hoofdlijnen bepaald, die we vervolgens tegen ons Marketing Performance Model hebben gehouden:

  • De samenstelling en de mate van innovatie binnen en buiten de gevoerde product-marktcombinaties (PMC’s);
  • De cross-, deep- en up-sell potentie en mogelijkheden tot differentiatie en diversificatie binnen het productaanbod;
  • De huidige en gewenste samenstelling van de klantportfolio;
  • De wijze waarop commerciële processen worden ondersteund;
  • De prijsstrategie die wordt toegepast;
  • Het proces of de route waar via klanten product(en) of dienst(en) kunnen afnemen;
  • De mensen, partners en stakeholders waarmee gestelde doelen kunnen worden behaald;
  • Bestaande documentatie (marketingstrategie, customer journey onderzoek, Museana Benchmark e.a.).

Het resultaat

Bij Kasteel de Haar blijkt er al veel goed te gaan, dankzij een goed team dat prettig samenwerkt, resultaatgericht is en veel zelf kan. De behoefte ligt vooral in marketingadvies dat hen helpt om verder te bouwen aan de marketingactiviteiten en richting geeft aan het mediabudget. Onze aanbevelingen raken daardoor onder anderen:

  • Het aanspreken van enkele specifieke nieuwe doelgroepen;
  • Verdere prijsdifferentiatie met oog op doelgroepen en moment van bezoek;
  • Integrale betrokkenheid van de marketingafdeling;
  • Een uitbreiding van de marketingafdeling;
  • Het benaderen van enkele stakeholders voor partnerschappen;
  • Een specifieke brandingstrategie om de naamsbekendheid van Kasteel de Haar te vergroten;
  • Uitbouwen van de digitale strategie met oog op SEO, SEA en affiliates.