Rebranding business case, met handige checklist

Rebranding Checklist - Ministry of Marketing

Hoe bouw je een sterke business case op voor je rebrandingproject? In dit artikel vind je een rebranding checklist met de metrics die je nodig hebt om een business case op te bouwen en je stuurgroep mee te krijgen.

Bedrijven die naar fusies en overnames kijken, doen er goed aan om al vroeg in het proces na te gaan hoe ze na de deal met het merk verder willen gaan. Een due diligence-onderzoek is hét uitgelezen moment om daar achter te komen. Wij weten welke metrics je in de rebranding checklist moet meenemen om een sterke business case op te zetten.

Merkvalidatie en due diligence

In een due diligence-traject wordt vooral de balans van het over te nemen bedrijf gevalideerd. Weinigen valideren ook de waarde van het merk. Wij hebben daarvoor een checklist ontwikkeld, zodat je cijfermatig kan onderbouwen hoeveel een merk waard is en wat er komt kijken bij een eventueel rebrandingproject.

Idealiter zou een merkvalidatie gelijktijdig met andere validaties moeten plaatsvinden. Nog voordat de deal wordt aangekondigd. Door de CMO, CCO of anderen van het marketingteam vroeg in het proces te betrekken, weet je beter hoe de M&A moet worden gecommuniceerd nadat de deal is gesloten.

Rebranding projecten en adviezen

Naast onze marketingadviezen hebben we rebranding trajecten opgezet en uitgevoerd voor onder andere:

De rebranding business case

Met welke factoren moet je nu rekenen als je een heldere business case voor rebranding wilt opbouwen? In onderstaande checklist vind je de parameters waarmee wij rekenen (in willekeurige volgorde):

Aan de kostenkant:

  • De spontane naamsbekendheid van het merk onder de doelgroep;
  • Geschatte merkwaarde die op de balans komt, en de geplande afschrijving daarop in jaren;
  • Of de nieuwe naam (internationaal) geen juridische bezwaren kent;
  • Een schatting van de kosten voor de rebranding op merkdragers als
    • Gebouwen;
    • Drukwerk;
    • Online;
    • IT-systemen;
    • Voertuigen;
    • Sponsoring.
  • De impact op benodigde fte voor en tijdens het rebranding-project:
    • Voor de inventarisatiefase;
    • Voor projectleiderschap;
    • Voor het projectteam (betrek hierin vertegenwoordigers van alle afdelingen);
    • Overige fte die zijdelings betrokken worden.
  • Een schatting van de potentiële uitstroom van klanten;
  • De communicatiekosten en advertentiebudgetten rondom de rebranding van het overgenomen bedrijf.

Aan de besparingskant:

  • Op basis van aanwezige merkdragers een schatting van de potentiële kostenbesparing bij het rebranden van
    • Gebouwen;
    • Drukwerk;
    • Online;
    • IT-systemen;
    • Voertuigen;
    • Sponsoring.
  • De impact/besparing op de reguliere bezetting na voltooiing van het rebranding-project;
  • Een inschatting van de besparing bij het mogelijk herbeleggen van rollen en taken.

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Ontvang ieder kwartaal interessante marketing tips en updates.

Elk kwartaal sturen we je een update met inspirerende tips, nieuwe marketinginzichten en interessante cases

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Met online leads omzet verdubbelen?

Download de GRATIS whitepaper en leer hoe je succesvol een lead-genererend content-platform opzet en je bedrijf tot dé autoriteit in je vakgebied maakt.

Download whitepaper