Rebranding business case, met handige checklist

Download Rebranding Business Case

Hoe bouw je een sterke business case op voor je rebrandingproject? We delen een checklist met de belangrijkste metrics.

Bedrijven die naar fusies en overnames kijken doen er goed aan om vroeg in het proces na te gaan hoe ze na de deal met het merk verder willen gaan. Een due diligence-onderzoek is hét uitgelezen moment om daar achter te komen. Welke metrics moet je meenemen om een sterke business case op te zetten voor de stuurgroep?

LEES ook deze vier factoren waarmee je rekening moet houden.

Merkvalidatie en due diligence

In een due diligence-traject wordt vooral de balans van het over te nemen bedrijf gevalideerd. Weinigen valideren ook de waarde van het merk. Die wordt doorgaans in de onderhandelingen vastgesteld, zodat na overname duidelijk is welk bedrag rondom merkwaarde op de balans staat.

Idealiter zou een merkvalidatie dus gelijktijdig met andere validaties moeten plaatsvinden. Nog voordat de deal wordt aangekondigd. Door de CMO, CCO of anderen van het marketingteam vroeg in het proces te betrekken, weet je beter hoe de M&A moet worden gecommuniceerd nadat de deal is gesloten.

Rebranding projecten en adviezen

Naast onze marketingadviezen hebben we diverse rebranding en (re)naming trajecten opgezet en uitgevoerd. Altijd vanuit de behoefte van een sterke positionering. De afgelopen jaren hebben we dit gedaan voor onder andere:

De rebranding business case

Met welke factoren moet je nu rekenen als je een heldere business case voor rebranding wilt opbouwen? In onze whitepaper vind je de parameters waarmee wij rekenen.

Voor het opbouwen van een degelijke business case nemen wij de volgende punten mee:

  • De spontane naamsbekendheid van het merk onder de doelgroep;
  • Geschatte merkwaarde die op de balans komt, en de geplande afschrijving daarop in jaren;
  • Of de nieuwe naam (internationaal) geen juridische bezwaren kent;
  • Een schatting van de kosten voor de rebranding op merkdragers als
    • Advertenties;
    • Automotive;
    • Drukwerk;
    • Gebouwen;
    • IT-systemen;
    • Online sites, platforms & apps;
    • Radio en televisie (narrow en broad casting);
    • Sponsoring.
  • De impact op benodigde fte voor en tijdens het rebrandingproject:
    • Voor de inventarisatiefase;
    • Voor projectleiderschap;
    • Voor het projectteam (betrek hierin vertegenwoordigers van alle afdelingen);
    • Overige fte die zijdelings betrokken worden.
  • Een schatting van de potentiële uitstroom van klanten;
  • De communicatiekosten en advertentiebudgetten rondom de rebranding van het overgenomen bedrijf.

Besparingspotentieel

Op basis van aanwezige merkdragers een schatting van de potentiële kostenbesparing bij het rebranden van

  • Advertenties;
  • Automotive;
  • Drukwerk;
  • Gebouwen;
  • IT-systemen;
  • Online sites, platforms & apps;
  • Radio en televisie (narrow en broad casting);
  • Sponsoring.
  • De impact/besparing op de reguliere bezetting na voltooiing van het rebranding-project;
  • Een inschatting van de besparing bij het mogelijk herbeleggen van rollen en taken.

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Ontvang ieder kwartaal interessante marketing tips en updates.

Elk kwartaal sturen we je een update met inspirerende tips, nieuwe marketinginzichten en interessante cases

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Download Rebranding Business Case - small pop up

Als je vastzit aan meerdere merken, welk merk kies je dan?

Laat je gegevens achter en download de GRATIS whitepaper over wat nodig is bij het opzetten van een rebranding-project. Inclusief een opzet van de business case waarmee jij op basis van getallen de juiste keuze maakt.

Download whitepaper