Concurrentieanalyse

Met een goed uitgevoerde concurrentieanalyse weet je waar jullie staan ten opzichte van jullie directe en indirecte concurrenten. Wij doen grondig onderzoek op o.a. SEO ranking, marktaandeel, productaanbod, markten, trends en ontwikkelingen in jullie doelmarkt. En vertellen je de strategische opties om concurrentievoordeel te creëren.

Concurrentieanalyse voor een sterkere marktpositie

Concurrenten worden vaak alleen als bedreiging gezien. Is dat terecht? Wij denken van niet. Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven die succesvoller worden doordat ze meeliften op het succes van de ander. Maar hoe weet je nu of een concurrent nuttig of bedreigend is? Door middel van gericht onderzoek onder jullie klanten, prospects en concurrenten. Dat dient als basis voor je strategie.

Dankzij de uitkomsten van onze concurrentieanalyse weet je namelijk wie écht een bedreiging vormen en wie niet. Ook kom je te weten hoe de markt en de concurrenten zich bewegen. Daardoor kunnen we beter bepalen hoe jouw bedrijf zich onderscheidend kan profileren. De conclusies en aanbevelingen werken we uit tot strategische opties die kunnen gaan over bijvoorbeeld productaanbod, positionering en prijszetting.

In de concurrentieanalyse kijken we onder anderen naar:

  • SEO rankings
  • het assortimentsaanbod
  • hun onderscheidend vermogen
  • de wijze van positioneren en profileren
  • is er duidelijke doelgroepssegmentatie
  • welke prijsstrategie hanteren ze
  • maken ze gebruik van productdifferentiatie
  • hun (actieve) online presence
  • financiële check*

* We onderzoeken of concurrenten financieel gezond zijn, op basis van gegevens van Graydon en/of de KvK.

Verschillende mate van verdieping

Een concurrentieanalyse kun je uitvoeren in verschillende mate van verdieping. Niet alle informatie is relevant. Dat hangt af van waar jullie de concurrentieanalyse voor in willen zetten. Is het een onderdeel van een externe analyse? Dan kun je met kort en bondig desk research waardevolle conclusies trekken. Of wil je munitie genereren voor je salesteam? Dan is diepgaander desk of zelfs field research waardevol.

Periodiek monitoren van je concurrenten

Sommige markten zijn meer aan verandering onderhevig dan anderen. Daarom is het slim om het concurrentie onderzoek na een eerste nulmeting halfjaarlijks of jaarlijks te updaten of opnieuw uit te voeren. Zo krijgen jullie een goed beeld van welke bewegingen de concurrentie maakt en op welke snelheid dat gebeurt.

Overwegen jullie een concurrentieanalyse uit te voeren? We bespreken graag de mogelijkheden.